Ilona Senghore
Visual Artist

+31 6 23 33 87 58

info@ilonasenghore.nl

 

 

 

 

 

.

 

Over

Ilona Senghore

“Koeltorens van een kernreactor vind ik prachtig van vorm, maar ze dienen een industrie waar ik niet achter sta. De symboliek in mijn werk is een uitdrukking van vraagtekens over ons mensdom. Tegenstrijdigheden fascineren mij. Files zijn als aaneengeregen gekleurde kralen in het landschap. Schoorstenen met rook bieden mij de gelegenheid amorfe vormen te maken. De esthetiek van deze gedaantes staat tegenover de fatale afgrond die we ermee creëren. Ik maak maatschappijkritische beelden van keramiek met een sausje zoetigheid als verleiding.”

Werkwijze:

Ilona maakt beelden van keramiek. De beelden worden in een keramische oven op 960˚c gestookt, en daarna bewerkt met kwastglazuur. Voor de kleur doet Ilona kleurtesten. Haar streven is de kleur te benaderen van haar schets in potlood en aquarel. Later wordt het beeld voor een tweede keer op 1060˚c gestookt. Hierna worden de beelden bekeken en indien nodig beschilderd.

Haar beelden ontwerpt ze in series. Na een periode van schetsen, wordt een serie beelden uitgevoerd. Aangezien de klei een lange droogtijd heeft, werkt ze aan meerdere beelden tegelijk. Beelden die qua maat niet in haar oven passen, bestaan uit meerdere stukken, die als losse elementen in elkaar schuiven.

Thematiek:

In Ilona’s beelden zien we een reflectie op de maatschappij en de vraagtekens die zij heeft over de verhouding van de mens tot zijn omgeving. Zij ziet daarin tegenstellingen die zij uit wil drukken in esthetische vormen, maar als onderwerp misschien discutabel zijn. Zo vindt zij koeltorens prachtig van vorm, maar dienen een industrie die ons mensdom zou kunnen vernietigen. Rook uit schoorstenen geven haar de gelegenheid amorfe gedaantes te maken. Rijen auto’s gaan als kralenkettingen door het landschap.

In haar werk komt de vorm van de bunker regelmatig terug. Bunkers in het landschap fascineren haar. Het contrast van een natuurlijke omgeving met de robuuste vorm van beton, een tastbare tegenstelling van mooie vormen met oorlogsverleden. 
Het Colloseum is een thema dat in een vereenvoudigde vorm in haar beelden terugkeert. Als een fragment van de toren van Babel met zijn Babylonische spraakverwarring.
Wanneer dieren in haar werk verschijnen, symboliseren zij de mens als in een fabel.

Ilona is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag als Monumentaal Vormgever. Daarnaast is zij docent schilderen en is zij activiteitenbegeleider in een verpleeghuis. Dit laatste geeft haar stof tot nadenken. Wie is die totaal afhankelijke mens, die voor de rest van zijn leven in een verpleeghuis woont? Hoe gaat onze samenleving om met deze mensen? Ook hierin ziet Ilona tegenstellingen, een uitdaging om te verbeelden.

You don't have permission to register